2012/01/11

ダボス会議 : 震災教訓に危機管理を ダボス会議の報告書

「スイスのシンクタンク、世界経済フォーラム(WEF= World Economic Forum)は11日、25日から始まる年次総会(ダボス会議)を前に、東日本大震災がエネルギー分野をはじめ世界的にさまざまな影響を与えたとして、政治指導者に危機管理の重要性を訴える報告書「グローバルリスク2012」を発表した。」
「報告書は震災について、東京電力福島第1原発事故によって、ドイツなどで脱原発の動きが拡大したほか、部品供給網が遮断され、米国で自動車生産が停止するなどさまざまな想定外の事態が起きたと強調。一方で、コンビニエンスストア・チェーンは震災から4日で生産ラインなどの復旧を果たしたとして、危機管理には日ごろからの現場教育が重要だと分析している。」
http://www.usfl.com/Daily/News/12/01/0111_006.asp?id=92920
グローバルリスク2012はこちらから
http://reports.weforum.org/global-risks-2012/
震災の件は56ページからのようです、お時間があればどうぞ。
ローソンについて1995年の神戸大震災から学んだと
レポートされています。
While businesses across Japan suffered terrible losses in the aftermath of the tsunami, Lawson, a Japanese convenience store chain, coped better than most. Within four days, its production lines and logistics hub had recovered sufficiently to resume approximately 80% of its business.
Lawson stores continued to serve their communities, make vital supplies available and minimize financial losses to the company. This response has been attributed to the networked managerial structure put in place as a result of lessons learned from the 1995 Kobe earthquake disaster (see Figure 25). Each branch office was required to assess emerging risks and draft detailed disaster recovery plans twice a year; this will increase to three times a year in 2012. For example, bicycles were stationed in branch offices because they were the only functional means of transport in the 1995 earthquake. It became mandatory to keep stocks of emergency goods in branch offices, and the concentration of distribution hubs was reassessed to allow for more effective catering to disaster-struck evacuees.

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